Trigger points sau punctele de declanșare

28.3.2023AvansareCitire până la 10 minut

În circumstanțe ideale, mușchii noștri ar trebui să fie flexibili, relativ moi și nedureroși la atingere, de la distanță până la atașament. Obiceiurile incorecte de mișcare, stresul și rănile, provoacă însă, crearea unor locuri dureroase în mușchi, cunoscute sub numele de puncte de declanșare, sau trigger points.

Trigger points – puncte de declanșare

Ce este un trigger point

Mușchii sunt construiți pentru un anumit tip de mișcare, alternând contracția și relaxarea (eliberarea). Un punct de declanșare într-un mușchi, este creat atunci când mușchiul este supraîncărcat, o dată, sau pe termen lung. Spraîncărcarea fizică a mușchilor, sau stresul emoțional cauzează ca cele mai mici fibre din mușchi, în loc să se contracte și să se relaxeze lin, se vor bloca și vor crea un punct rigid, un fel de nod, un trigger point. În acest loc, aprovizionarea cu oxigen și substanțe nutritive, precum și eliminarea produselor reziduale ale metabolismului, se împotmolesc, iar mușchiul își pierde astfel puterea, flexibilitatea și capacitatea de a lucra din plin. Punctele declanșatoare tind, de asemenea, să se înlănțuiască în mușchi.

Mușchii și organele corpului uman sunt acoperite de fascie. Întreaga rețea fascială este conectată și lucrează împreună, astfel încât prin slăbirea unui mușchi și comprimarea fasciei acestuia, ceilalți mușchi sunt forțați să compenseze eșecul acesteia depunând un efort crescut și, prin urmare, se creează puncte de declanșare și în aceștia. Mușchii scurtați limitează mișcarea articulațiilor și afectează negativ coloana vertebrală și pelvisul. Dezechilibrul din organism afectează treptat alte sisteme de organe, rezultatul poate fi, de exemplu, arsuri în ochi sau țiuit în urechi din cauza iritației sistemului nervos autonom.

Cel mai adesea, totuși, punctele de declanșare provoacă rigiditate musculară și durere și limitarea mișcării, li se atribuie responsabilitatea pentru până la 75% din condițiile dureroase. Denumirea „declanșator” implică faptul că durerea cauzată de un punct de declanșare se manifestă fie direct în locul și în mușchiul de unde a provenit, fie este transferată (declanșează durerea) în altă parte a corpului. Un exemplu tipic este o durere de cap cauzată de un punct de declanșare în mușchiul trapez. Pe lângă durere, un punct de declanșare poate provoca și dureri musculare, furnicături, arsuri sau chiar amețeli.

Ce le creează și unde le găsim cel mai des

Deja știm că, cauza apariției punctelor declanșatoare este stresul fizic, sau emoțional. Punctele declanșatoare sunt cel mai adesea cauzate de o mișcare necorespunzătoare, fie o singură dată (supraestimarea forței la locul de muncă, în sala de forță, în drumeții), fie repetat (obiceiuri la locul de muncă, în timpul conducerii, postură incorectă, cărarea greutăților etc.).

Viteza de regenerare musculară scade și ea odată cu înaintarea în vârstă. Nu putem evita întotdeauna o posibilă accidentare sau intervenție chirurgicală, dar putem minimiza consecințele negative cu o reabilitare adecvată.

Obiceiurile incorecte de mișcare, încălțămintea și îmbrăcămintea nepotrivită, fluctuațiile vremii sau aerul condiționat pot provoca, de asemenea, rigiditate dureroasă a mușchilor.

Nu ar trebui să subestimăm nici psihicul. Punctele declanșatoare pot fi deja găsite și pe mușchii copiilor, deoarece aceștia experimentează mult stres la școală și în viață și nu au obiceiuri adecvate de mișcare. Stresul și rigiditatea musculară sunt provocate adesea de frică, de exemplu rigiditatea mușchilor gâtului după vizita la dentist.

Punctele declanșatoare pot apărea oriunde de-a lungul unui mușchi sau la capetele acestuia, pot fi specifice fiecărei persoane în funcție de activitățile în care se angajează. La persoanele care fac sală, găsim adesea triggeri în jurul umerilor și pe trapez. La fel este și pentru cei care stau mult la computer, aici se mai adaugă puncte de declanșare și în zona gâtului. Alergătorii prezintă puncte de declanșare la nivelul gambelor, coapselor și în jurul șoldurilor. Copiii de școală au părți rigide ale mușchilor între omoplați și pe trapez. De aceea este important ca un maseur, kinetoterapeut sau medic să intervieveze corect clientul, să afle cum îi decurge o zi obișnuită, care sunt obiceiurile sale de mișcare și ce îi provoacă stres.

Masajul Trigger point

Cum abordăm punctele de declanșare?

Bineînțeles că prin masaj. Despre masajul trigger points se spune că ar fi dureros. Asta nu trebuie să fie neapărat adevărat, chiar dacă majoritatea punctelor de declanșare sunt sensibile la atingere și presiune, în funcție de asta le găsim pe corp. Poate fi prezentă de asemenea și o ciupitură a mușchiului și durere transferată, când apăsarea unui punct de declanșare provoacă durere în altă parte a corpului, specific pentru triggeri individuali.

Deoarece declanșatorii sunt creați ca răspuns la stresul fizic, sau emoțional, indiferent de tehnica pe care maseurul o alege pentru a îi elimina, ar trebui să fie adaptată clientului specific. Scopul este de a elibera punctele declanșatoare și de a nu provoca altele noi din cauza durerii în timpul masajului.

Este adesea necesar să finalizați mai multe sesiuni de masaj pentru a elibera punctele de declanșare neglijate. Lucrul cu punctele de declanșare poate fi, de asemenea, ascuns sub termenii: tehnici miofasciale, tehnici moi, tratament pentru țesuturi moi sau chiar masaj profund al țesuturilor.

Dar chiar și în timpul unui masaj suedez clasic „obișnuit”, maseurul poate lucra cu puncte de declanșare. Acestea se găsesc deplasându-ne încet, mai adânc, de-a lungul fibrelor musculare, maseurul simte locurile întărite, nodurile, pe care apoi aplică presiune cu ajutorul degetelor (sau mâinii, cotului) sau cu instrumente speciale pentru tratarea punctelor de declanșare. Eventual, mușchii mai mici se pot strânge din ambele părți în locul punctului de declanșare, până când punctul declanșator slăbește. Acesta se numește „efect de topire“, zona întărită se slăbește, fibrele musculare se relaxează, o doză crescută de sânge și oxigen ajunge în zona afectată și mușchiul se echilibrează.

Din punct de vedere practic, se recomandă alternarea tratamentului punctelor de declanșare cu mișcări mai blânde și mai lungi peste țesutul afectat, adică să-l combinați, de exemplu, cu masajul clasic sau Lomi Lomi. Clientul nu trebuie să-și țină respirația, dimpotrivă, orice durere trebuie atenuată prin respirații profunde până în abdomen și astfel să permită mușchilor să primească oxigenare adecvată.

În cazul unor probleme mai complicate, pe lângă repetarea masajului, uneori nu putem evita îngrijirea unui kinetoterapeut, sau ortoped, care poate folosi și alte metode pentru a trata punctele declanșatoare precum acul uscat, ultrasunetele, spray-uri sau calmante.

Prevenirea apariției punctelor declanșatoare

Instrucțiunile despre cum să preveniți apariția punctelor de declanșare urmează în mod logic din modul în care acestea apar. Ar trebui să evităm stresul mental și fizic. Din păcate, nu este atât de simplu, adesea chiar modul de a lucra și de a trăi ne impune solicitări fizice sau psihologice nerezonabile.

Cu toate acestea, este în puterea fiecăruia să-și ajusteze stilul de viață în așa fel încât să limiteze cantitatea de stres, să doarmă suficient și să respecte un regim adecvat de hidratare și exerciții fizice. Este recomandabil să alegeți activități care aduc relaxare, precum plimbările în natură, sporturile recreative, petrecerea timpului plăcut cu familia și prietenii.

La locul de muncă, putem regla ergonomia mesei de lucru, a scaunului, să introducem pauze în funcție de posibilități și să evităm pe cât posibil supraîncărcarea musculară. Este important să nu uitați să încălziți și să întindeți mușchii înainte și după exercițiu fizic și să respectați timpul necesar regenerării musculare.

De ajutor pot fi și menținerea unei greutăți corporale adecvate, o dietă bogată în fibre și suplimentarea cu minerale (magneziu, zinc, calciu, sodiu, fier), vitamine (B- B1, B6, B12 și C), acid folic și omega-3.

Automasaj pentru eliberarea punctelor de declanșare

Îngrijirea acasă a punctelor de declanșare

Declanșatorii se dizolvă folosind presiune concentrată. Putem face acest tratament și singuri cu instrumente adecvate. În orice caz, ar trebui să fiți siguri că ceea ce strângeți, este un punct de declanșare și nu un nod de grăsime, contuzie, abces, sau altă formațiune în țesutul subcutanat și mușchi.

Și o minge de tenis obișnuită va ajuta la relaxarea mușchilor, dar produsele specializate pentru acest tip de lucru cu propriul corp sunt mai potrivite. Barele de masaj, rolele sau pistolul vibrant pentru masaj relaxează mușchii după efort și au grijă de regenerarea lor mai rapidă.

Putem viza un loc dureros din mușchi, sprijinindu-ne pe o minge de masaj sau un arici. În acest fel, stând lângă un perete, putem trata și zone greu accesibile precum mușchii dintre omoplați. Pentru a elibera punctele de declanșare, nu este necesar să efectuați mișcări la scară largă, sunt suficiente micromișcări cu o presiune adecvată, dar relativ mare. Un instrument excelent pentru auto-masajul punctelor de declanșare este massagerul special format cu proeminențe.

Pentru o mai bună orientare, și mai ales exerciții de întindere potrivite care ar trebui să urmeze tratamentului, veți găsi pe piață multă literatură de specialitate.

Un punct interesant la final

Punctele declanșatoare și sindromul durerii miofasciale au fost punctul central al vieții ei. Janet G. Travel, care a fost medicul de curte al președintelui american John F. Kennedy. Printre altele, ea l-a sfătuit să stea pe un balansoar, mai degrabă decât pe un scaun obișnuit, deoarece mișcarea de legănat l-a ajutat în atenuarea durerilor de spate, pe care le avea ca urmare a rănilor de război.

Articolul nostru v-a inspirat, pentru ceva nou, însă vă lipsesc echipamentele necesare?
[blue_block_text]

Comentarii la articol 0

Fiți prima persoană care adaugă un comentariu.

Acest site utilizează cookies, pentru a vă putea oferi cea mai plăcută experiență ca utilizator. Mai multe informații